Czy można wrzucić studia w koszty prowadzenia działalności gospodarczej?
Wykształcenie wyższe znacząco zwiększa szansę na znalezienie dobrej pracy, a tym samym na uzyskiwanie wysokiego wynagrodzenia. Tacy pracownicy są najcenniejszym kapitałem firm, w których do wykonywania danego zawodu niezbędna jest specjalistyczna wiedza. Nic więc dziwnego, że tak wiele osób decyduje się na kontynuację edukacji po skończeniu liceum lub technikum. Niekiedy wiąże się to jednak z dodatkowymi kosztami, a co za tym idzie wielu studentów szuka oszczędności. Rozwiązaniem w takim wypadku może być wliczenie studiów do kosztów uzyskania przychodów. Czy jest to w ogóle możliwe? Czy studia można odliczyć od podatku? Tego dowiecie się z dzisiejszego artykułu! Zapraszamy do lektury!
Spis treści:
1. Czy można wliczyć studia do kosztów uzyskania przychodów?
2. Jakie warunki trzeba spełniać, aby wrzucić studia w koszty?
3. Co można wrzucić w koszty prowadzenia firmy podczas studiowania?
4. Jak odliczyć czesne za studia od podatku?
5. Czy można odliczyć studia od podatku dla członków rodziny?
Czy można wliczyć studia do kosztów uzyskania przychodów?
Tak, studia można wliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej, ale jest to uzależnione od kilku czynników, które są szczegółowo określone w polskim systemie podatkowym. Pierwszym i najważniejszym z nich jest wybór kierunku, który jest ściśle powiązany z branżą prowadzonej firmy. Przykładowo, jeżeli dana osoba jest właścicielem agencji reklamowej, może wliczyć w koszty studia na kierunku marketing i zarządzanie, ale nie może wliczyć do kosztów uzyskania przychodów kierunku farmacja. Jak więc widać, charakter ścieżki edukacyjnej musi być spójny z działalnością firmy, a przedsiębiorca powinien wykazać, że ukończenie konkretnego kierunku poprawi jego kompetencje i konkurencyjność na rynku. Oczywiście to nie koniec wymogów. Jakie więc jeszcze warunki trzeba spełniać, aby wrzucić studia w koszty? Już wyjaśniamy!
Jakie warunki trzeba spełniać, aby wrzucić studia w koszty?
Aby wrzucić w koszty wydatki związane ze studiami, należy spełnić kilka warunków. Mowa tutaj przede wszystkim o:
- Podobieństwu branżowym między kierunkiem studiów i prowadzoną firmą – tak jak wspomnieliśmy w poprzednim akapicie, absolutną podstawą jest to, że wybrany kierunek powinien być ściśle powiązany z branżą prowadzonej firmy.
- Studia należy podjąć w momencie prowadzenia działalności gospodarczej – kolejnym ważnym elementem jest podjęcie nauki już po założeniu działalności gospodarczej, ponieważ rozpoczęcie studiów przed utworzeniem firmy może zostać uznane za dążenie do zwiększenia swoich kompetencji, a to z kolei może być potraktowane jako koszty osobiste.
- Kolekcjonowaniu dokumentów potwierdzających poniesione koszty – aby wliczyć studia w koszty prowadzenia działalności niezbędne jest też prowadzenie dokumentacji, która będzie potwierdzała poniesione wydatki. Mowa tutaj zarówno o zaświadczeniu o studiowaniu na konkretnym kierunku, jak i wszelkimi fakturami wystawionymi za koszty poniesione w ramach zdobywania wiedzy.
Jak więc widać, warunków niezbędnych do wliczania studiów w koszty uzyskania przychodów jest niewiele, dlatego warto skorzystać z takiej możliwości, zwłaszcza że w koszty można wrzucić wiele różnych elementów. Jakich konkretniej? Już wyjaśniamy!
Co można wrzucić w koszty prowadzenia firmy podczas studiowania?
Przepisy polskiego systemu podatkowego mówią o tym, że każda aktywność edukacyjna, która pomaga przedsiębiorcy zwiększyć konkurencyjność na rynku, może być wliczana w koszty uzyskiwania przychodów prowadzonej działalności. Oznacza to więc, że podczas studiów można rozliczać:
- czesne za studia,
- podręczniki niezbędne do edukacji,
- materiały pomocnicze,
- dojazd na uczelnię.
Warto jednak wiedzieć, że o ile czesne za studia nie powinny być problemem, o tyle podręczniki, materiały pomocnicze oraz dojazd na uczelnie mogą zostać sklasyfikowane jako koszty osobiste, dlatego przed ich rozliczeniem warto złożyć do urzędu skarbowego wniosek z prośbą o indywidualną interpretację podatkową, aby mieć pewność, że zostaną uznane za koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Jak odliczyć czesne za studia od podatku?
Aby móc wrzucić czesne za studia w koszty prowadzenia działalności gospodarczej, niezbędne jest uwzględnienie faktury potwierdzającej poniesienie opłat w rozliczaniu kosztów prowadzenia firmy. Podstawą jest więc wystąpienie do uczelni z prośbą o rozliczanie przez fakturę, a następnie w danym okresie rozliczeniowym uwzględniane takiego rachunku w kosztach. Dotyczy to zarówno osób, które rozliczają się co miesiąc, jak i tych, które rozliczają się raz w roku i tutaj takiego rozrachunku można dokonać samodzielnie lub skorzystać z usług księgowego. Warto jednak pamiętać o terminowym dostarczaniu dokumentów oraz o tym, że w przypadku rozliczania dodatkowych elementów, takich jak podręczniki niezbędne do edukacji, materiały pomocnicze oraz dojazd na uczelnie, należy złożyć wniosek o indywidualną interpretację podatkową.
Czy można odliczyć studia od podatku dla członków rodziny?
Niestety, wrzucenie opłat ponoszonych w związku ze studiami w koszty prowadzenia firmy nie jest przewidziane dla członków rodziny. Oznacza to więc, że jeżeli syn danego przedsiębiorcy uczęszcza na uczelnie, a jego ojciec, który prowadzi firmę, uiszcza opłaty za czesne, podręczniki, materiały pomocnicze i dojazd, nie może wrzucić ponoszonych opłat w koszty uzyskania przychodów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Tak jak bowiem wspomnieliśmy, wszystkie te elementy może jedynie odliczyć podatnik, który samodzielnie podnosi swoje kompetencje, a tym samym zwiększa konkurencyjność na rynku, co wynika z przepisów określonych w polskim systemie podatkowym.